Vanuit het project Kansrijk opgroeien is namens het Taalpunt Marleen Herbers als Taalpuntcoördinator 8 uren per week aanwezig op Brede School SOM.
Zij heeft op de ‘haal- en brengmomenten’ contact met de ouders van de kinderen van Kinderwereld, het consultatiebureau en de scholen. Daarnaast wordt ook gewerkt met taalgerichte activiteiten.
Voorlezen
Voor de kinderen van groep 1 en 2 van de basisscholen Mijndert van der Thijnen en Panta Rhei en hun ouders wordt op regelmatige basis voorgelezen. Naderhand wordt met de ouders gesproken over het plezier van voorlezen. De ouders zien dat de kinderen er plezier in hebben en dat de kinderen met ‘boekentaal’ goed reageren op het voorgelezen verhaal. Na het luisteren naar het verhaal kiezen de kinderen een boek vanuit het thema en lezen de ouders hun eigen kind voor.
Ouderkamer
Voor de Wilhelminaschool is gekozen voor de Ouderkamer, waarbij de ouders de woorden van de week leren die hun kind die week ook leert. Actuele onderwerpen (denk aan verkiezingen, Ganzenmarkt, nieuwsitems) worden besproken en er wordt gezamenlijk gelezen en geschreven. Dit alles om de taalontwikkeling en woordenschat te vergroten van de kinderen én de ouders. Marleen: “Het zijn plezierige wekelijkse bijeenkomsten waarbij het Nederlands leren voorop staat.”
Bij de verschillende (dreumes- en peuter-) groepen van Kinderwereld wordt ook regelmatig voorgelezen. Ook deze kinderen genieten van het verhaal. “En ook bij deze kleintjes is het prachtig te merken dat de verhalen uitlokken om er in hun eigen taal over te praten”, weet Marleen. De ouders worden geïnformeerd over het belang van voorlezen en een goede taalontwikkeling om hun kinderen een goede start te geven op de basisscholen.