In december 2021 ging ‘Ben ik in beeld?’ van start. In ‘Ben ik in beeld?’ zetten de lectoraten Jeugd & Media en Gezonde Samenleving van Hogeschool Windesheim, praktijkorganisaties Icare JGZ, De Kraamvogel, Kinderwereld en Kids First Kinderopvang, zich samen met ouders van jonge kinderen, in voor versterken van de digitale geletterdheid* van ouders van kinderen van -9 maanden tot 4 jaar (voorschoolse periode) in Schoonoord. Zij doen dat ketenbreed en preventief. We willen daarmee de intergenerationele overdracht van beperkte digitale geletterdheid (specifiek ICT basisvaardigheden en mediawijsheid) voorkomen, waardoor een nieuwe generatie kinderen gelijke kansen heeft op gezond, veilig en kansrijk opgroeien.
Welke behoefte aan ondersteuning?
‘Ben ik in beeld?’ wordt mede gefinancierd door de gemeente Coevorden vanuit de regeling ‘Innovatie zorg en ondersteuning in het sociaal domein’. We doen dat door met elkaar te verkennen welke behoefte aan ondersteuning gewenst is rond ICT vaardigheden, mediawijsheid en mediaopvoeding. We werken vervolgens ideeën uit om in deze behoeften te kunnen voorzien. De interventies die we samen bedenken, vormgeven en testen, bieden we aan alle inwoners van Coevorden.
Ouders en beroepskrachten
De afgelopen maanden was het team hard aan de slag met het ontwerpen van een flyer en een poster. Daarmee informeren we ouders en beroepskrachten die hen ondersteunen in de zorg voor hun jonge kinderen over het project. We nodigen ze uit om er aan mee te doen.
Binnen lopen in het dorpshuis
Op Vrijdag 11 maart tussen 9:30 en 11:30 uur en op maandag 14 maart, tussen 13:00 en 15:00 kun je binnen lopen in het dorpshuis in Schoonoord. Het team van ‘Ben ik in beeld?’ nodigt ouders uit om kennis te komen maken en te verkennen of zij een bijdrage kunnen en willen leveren.
Komt u ook? Of kent u ouders die mogelijk interesse hebben? We zien u graag!
Er is wat lekkers bij de koffie/thee en er is limonade voor de kinderen!
* Digitale geletterdheid is het geheel van competenties om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de digitale samenleving.